Gratis test af din køreskole!

Overraskende stor forskel på, hvor godt køreskoler klarer sig på Google

Elever søger efter deres køreskole på Internettet. Men, der er stor forskel på, hvordan den enkelte køreskole klarer sig online. En kortlægning af køreskolers synlighed på Google viser, at mange kørerlærer mister elever til konkurrenter pga. manglende synlighed. Samtidig er der fejl i en stor del af de online annoncekampagner, som køreskoler bruger til at ligge øverst på Google. Det koster dem dyrt, lyder det fra Henrik Kristensen, KK Marketing.dk, der står bag den omfattende analyse. 

Mange køreskoleelever søger på Google

I Danmark er der gennemsnitlig mere end 150.000 søgninger, der relaterer sig til kørekort hver måned. Samtidig kan myten om, at søgningerne kun sker i store byområder aflives. Fx har lokalområdet 8500 Grenaa i gennemsnit haft 994 søgninger hver måned det seneste år. Selvom det ikke er alle søgninger, der er potentielle, for at få en ny elev, er det stadig så voldsom en aktivitet, at køreskoler der ikke er opmærksom på det, risikerer at miste flere og flere elever. Der er dog stor forskel på, hvordan køreskoler formår at være synlige online.

Få løber med resultaterne online

Kun 41 af de 1.045 køreskoler, der er blevet undersøgt, har sikret sig topplaceringerne på Google. Søgemaskinen er bygget op, så de mest synlige resultater er annoncerne, kaldet Google Ads. Disse får langt de fleste eksponeringer og køreskolerne får mulighed for uddybende reklametekster, der præger eleverne til at vælge dem.

De næste placeringer på Google er ”places” (se eks. 1 på nedenstående foto), som viser din køreskoles geografiske placering. Her fandt analysen 228 køreskoler med en god placering.

I den sidste kategori er køreskolerne slet ikke, eller kun synlig på places, hvis eleverne aktivt foretager ekstra klik (se eks. 2 på nedenstående foto). Ligger din køreskole lavere placeret end nr. 5, viser undersøgelser i brugeradfærd, at du har under 16% sandsynlighed for at blive opdaget.

Køreskolerne inddelt i tre kategorier:

  1. Køreskoler med høj synlighed på Google via Ads (41)
  2. Køreskoler med synlighed på Google via Places (228)
  3. Køreskoler med lav eller ingen synlighed på Google (817)

Billig konkurrencesituation for Ads

Med kun 41 annoncerende køreskoler viser undersøgelsen, at konkurrencesituationen på Google Ads mange steder er meget lav. Derfor vil det lige nu være billigt, at få forbedret sin køreskoles position.

Den lave konkurrence på Google Ads kan evt. forklares med, at det er svært selv at overskue de mange faldgruber, der kan være, når man skal opsætte en effektiv online-kampagne. En anden mulighed er, at nogle køreskoler går i den tro, at de faktisk er synlige, men her er det nemt at gå i ”Cookie-fælden”.

Undgå at gå i ”Cookie-fælden”

Har du selv besøgt din hjemmeside via din PC eller smartphone kan enhederne gemme din adfærd via en såkaldt ”cookie”. Det betyder, at næste gang du selv søger på fx køreskole, vil din egen hjemmeside blive vist på en god placering. Men disse placeringer gælder ikke for nye brugere. Derfor kan du nemt blive snydt til at tro, at du har en god placering.

Dyrt at lave fejl i Google Ads kampagner

Ved en nærmere gennemgang af de 41 aktive kampagner viser undersøgelsen, at mange køreskolers Google Ads-kampagner er behæftet med fejl. Den hyppigste, dyreste og mest alvorlige fejl i kampagnerne er deres geografiske placeringer. Mange kommer til at annoncere i geografiske områder, hvor de ikke tilbyder undervisning (se eks. 3 på foto). Andre steder ser man, at der bliver annonceret på søgesætninger som fx ”gratis teoriprøve”. Det vil næppe give køreskolen en ny elev. ”I nogle tilfælde har fejlene været så alvorlige, at vi næsten ikke kunne lade være med at kontakte køreskolerne direkte. Selvom vi ikke kan hjælpe alle køreskoler, er der ingen grund til, at man bare smider annoncekroner ned i Googles “pengetank” er holdningen hos Henrik Kristensen, KK Marketing.dk. ”Det har nu inspireret os til at tilbyde en gratis test af køreskolernes online tilstedeværelse.”

Typiske fejl i køreskolers online markedsføring på Google AdWords

På fotoets note 3, ser du et eksempel på, hvordan en søgning af en elev fra Rønne, Bornholm bliver eksponeret for annoncer fra Sjælland. Eleven vil muligvis slet ikke klikke på annoncen. Dermed skal køreskolerne ikke betale for klik, men det gør annoncens statistik dårligere og det gør annonceringen dyrere. Google vil nemlig helst vise annoncer, der har høj sandsynlighed for at blive klikket på.

Test din køreskole:

Er Google ven eller fjende med din køreskole?

Testen indeholder:

  • Hvilke søgninger der er i dit lokalområde
  • Hvor stor konkurrencen i dit lokalområde er
  • Om der er fejl i din ”Google my business” og “Places”
  • Om der er fejl i din Google Ads-kampagne (kun hvis du allerede er aktiv)
  • Vurdering af dit potentiale med online synlighed

Få en gratis test: KLIK HER

Bestil gratis test her