Mange synes nok ikke det er særligt sexet, men faktum er, at alle nye som eksisterende virksomheder på et tidspunkt er så langt i sine overvejelser om at få hjælp til bogholderi og regnskab, at de søger på Google. Det giver en unik mulighed for bogholderifirmaet eller den lokale revisor for at gøre sig – ja, sexet – når virksomhederne er allermest købsparate (når de selv aktivt søger information). Desværre går de fleste glip af denne mulighed – og nogle ligger endda deres lead-kanal i hænderne på 3. parts tilbudsportaler, som ofte ikke kan skabe kvalificerede leads.

Få økonomivirksomheder fylder toppen af Google

En stikprøveundersøgelse foretaget i sommeren 2021 viste, at under 10% af køreskolerne når Googles topplaceringer (her defineret som synlige over ”folden” på desktop). I undersøgelsen var det ofte de samme virksomheder, som indtog de øverste placeringer i annoncerne, som også lå højest på de gratis placeringer.

Google er bygget op, så de mest synlige resultater oftest er annoncer. Disse får langt de fleste eksponeringer og får mulighed for uddybende reklametekster, der præger potentielle kunder til at vælge dem.

De næste placeringer på Google ved lokale søgninger (eksempelvis ”revisor Odense”) er oftest en liste med såkaldte ”virksomhedsprofiler”. De viser bl.a. de lokale virksomheders geografiske placering og hvor mange anmeldelser virksomheden har fået – i form af gule stjerner kombineret med virksomhedens rating. Næsten halvdelen af køreskolerne vi tjekkede, havde ikke formået at få én eneste anmeldelse på Google. En ellers oplagt mulighed for at øge sandsynligheden for et opkald eller et besøg på hjemmesiden.

Værre endnu er det, at langt størstedelen af økonomivirksomhederne slet ikke er synlige på første side (hverken i annoncerne, på de gratis placeringer eller i virksomhedslisten (også gratis)). Det betyder, at når kommende kunder aktivt leder efter en revisor eller en bogholder på Google, så er der kun 25% chance for at blive set (og endnu mindre chance for at blive klikket på!), idet 3 ud af 4 personer aldrig klikker videre til side 2 i Google.

Tilbudsportaler og økonomisystemer kan gøre annoncering unødigt dyrt

I vores stikprøveundersøgelse fandt vi også ud af, at mange revisorer og bogholderifirmaer konkurrerer med økonomisystemer og tilbudsportaler.

Økonomisystemer byder på søgeord som ”hjælp til bogholderi” og lignende. De samme ord er interessante for både bogholdere og revisorer. Og da Google fungerer som en auktions kan man hurtigt byde hinanden op, hvis ikke man gør de rigtige ting i Google Ads’ annonceplatform.

Noget tilsvarende sker med tilbudsportalerne, men på en anden måde:

Mange lokale revisorer og bogholdere har tilmeldt sig som udbyder på en portal. Når et kundeemne søger i Google dukker tilbudsportalen op øverst i Googles søgeresultater (da de bruger mange penge på annoncering!). Dvs. i stedet for at ramme den lokale revisors eller bogholders hjemmeside, så rammer kundeemnet tilbudsportalen, hvor man bliver en del af en budrunde med 2 konkurrenter. Dvs. sandsynligheden for at man får en ny kunde er nu max 1/3. I denne ligning skal man huske at man betaler for disse kundeemner hos tilbudsportalen. Mange lokale virksomheder kan med stor marketingmæssig og økonomisk fordel selv være synlige i Google (i stedet for – som mange – overlade det til tilbudsportalen – og selv få eksponeringen og kundeemner af langt højere kvalitet).

Mange tror fejlagtigt de ligger højt i Google

Mange virksomhedsejere går i den tro, at de faktisk er synlige, men mange er formentlig gået i ”Cookie-fælden”.

Har du selv besøgt din hjemmeside via din PC eller smartphone, kan enhederne gemme din adfærd via en såkaldt ”cookie”. Det betyder, at næste gang, du selv søger på fx ”køreskole”, vil din egen hjemmeside blive vist på en god placering. Men disse placeringer gælder ikke for andre brugere. Derfor kan du let blive ”snydt” til at tro, at du har en god placering.

Fejl i økonomivirksomhedernes Google Ads-kampagner

Vi har tidligere gennemgået en række køreskolers Google Ads-kampagner. Mange er stadig behæftede med fejl. Den hyppigste, dyreste og mest alvorlige fejl i kampagnerne er, at mange kommer til at annoncere i geografiske områder, hvor de ikke tilbyder undervisning.

Et klassisk eksempel på det kan være, at en potentiel kunde fra Vejle bliver eksponeret for annoncer fra fynske bogholdere og revisorer. Virksomheden vil nok slet ikke klikke på annoncen, da undersøgelser viser, at de fleste foretrækker en rådgiver, der bor tæt på virksomheden. Dermed skal revisorerne og bogholderivirksomhederne dog heller ikke betale for klik, men det gør annonce-kontoens statistik dårligere – og det ”belønner” Google med dyrere annoncering. Google vil nemlig helst vise annoncer, der har høj sandsynlighed for at blive klikket på – og som samtidigt er relevante for den, der søger.

En anden type fejl vi ofte støder ind er, at der bliver annonceret på søgesætninger som umiddelbart lyder relevante, men som ikke giver nok værdi – eksempelvis en søgeterm som ”online tips til bogføring”. Den kunne godt koste et dyrt klik, men giver nok ikke en ny kunde.

4 gode råd til at trimme din tilstedeværelse i Google

Herunder følger 4 råd som du kan bruge, hvis du hurtigt vil tjekke, om det ser OK ud med din køreskole på Google. De sikrer ikke at alt er 100% ok, men det er mere en ”quick and dirty”-test. Hvis ikke nedenstående er i orden, går din virksomhed højst sandsynligt glip af mange elever hver måned.

  • Gå i ”incognito-mode” i din browser og søg på ”revisor”/ ”bogholder” – hvor højt ligger du?
  • Få en ven fra en anden by til at tjekke hvor du ligger med ”revisor”/”bogholder” + bynavn” og fx ”regnskab + bynavn”
  • Tjek din virksomhedsprofil igennem – er alt udfyldt? (og spørg dine eksisterende kunder ad, om de vil give dig en bedømmelse på Google)
  • Tjek din Google Ads-konto (hvis du har en) efter for irrelevante søgeord.