Gør din software gratis

Gratis prøveperioder er et must.

“Prøv før du køber” er ikke en ny idé. Men i B2B- og SaaS-verdenerne er det afgørende. Husk, at dine produkter ikke er håndgribelige. At tilbyde en gratis prøveperiode er en fremragende måde at lade dine kunder ‘opleve’ dem.

Men alt for ofte er barrieren for at komme i gang for høj.

Gør det nemt for kunderne at tilmelde sig en gratis prøveperiode. En tydelig handlingsknap (CTA), der er godt designet og placeret, er afgørende.

En ofte benyttet idé er at lade brugerne prøve en freemium-version af din software og holde udvalgte features tilbage. Hvis din kundes virksomhed er lille, vælger de måske at fortsætte med den gratis version. Men når deres virksomhed vokser, kan de beslutte at investere i den betalte version af dit produkt.

En gratis demo er ofte meget benyttet. På plussiden er, at mange foretrækker at tale med et menneske og kunne stille uddybende spørgsmål og få god hjælp. Bagsiden er, at det ikke er skalerbart. Og de folk der ser “en gratis demo” som om at virksomheden prøver at få et salgsmøde i stand, fanger du ikke. Derfor er vores anbefaling at man benytter begge taktikker i sin marketing – såfremt det er teknisk muligt.

For at udnytte fordelene ved gratis prøveperioder skal du indsamle e-mailadresser og kommunikere med kunderne. Brug indhold som video-tutorials, nyttige artikler og følg op for at yde god service i onboarding-processen.

Hvis kunderne har spørgsmål, skal du gå en ekstra mil for at besvare dem og sikre, at de er tilfredse. Vær tydelig omkring hvor og hvordan du kommunikerer med dine kommende/potentielle kunder, så de følger sig trygge.

Husk: Det er sværere at få folk til at tilmelde sig opt-out gratis prøveperioder, hvor en potentiel kunde skal indtaste kreditkortoplysninger og aktivt vælge at framelde sig, inden det bliver til et abonnement (som fx LinkedIn Sales Navigator gør det i skrivende stund). Derudover, hvis kunderne bliver opkrævet et abonnementsgebyr, fordi de glemmer at afmelde sig, inden den gratis prøveperiode udløber, vil de være frustrerede over deres oplevelse.

sorteret under: B2B